
Podkłady kolejowe i przemysłowe
Od ponad 20 lat sprzedajemy podkłady, podrozjazdnice i mostownice dla kolejnictwa i inne potrzeby transportu szynowego. Głównymi odbiorcami są koleje z krajów europejskich.
Sprzedajemy również dużo podkładów do Azji i Afryki.
Wymiary. Najczęściej zamawiane są wymiary „standardowe” zalecane przez UIC, ale realizujemy także zamówienia zgodne z normami obowiązującymi w kraju przeznaczenia oraz wg potrzeb indywidualnych odbiorcy, np pod tramwaje, kolejki turystyczne, pojazdy portowe, przemysłowe itd
Gatunki drewna. Specjalizujemy się w bardzo twardych gatunkach egzotycznych, ale dostarczamy także podkłady dębowe i sosnowe surowe i nasycane.
A) gatunki egzotyczne. Podstawowym gatunkiem drewna, z którego wykonane podkłady, dostarczamy już od 1991 roku jest Azobe (Bongossi). Dlatego na omówieniu jego właściwości skupimy się tutaj najbardziej. Zostały one opisane także w dziale konstrukcje zewnętrzne
Azobe (Bongossi) – opis
Drewno bardzo twarde, znajdujące się w czołówce najtwardszych i najodporniejszych gatunków, o rzadko spotykanych parametrach fizycznych. Struktura drewna homogeniczna o prostoliniowym, czasami falistym układzie włókien. Strefy przyrostu oraz promienie rdzeniowe niewidoczne na przekroju poprzecznym, dostrzegalne są natomiast naczynia.
Trwałość
Drewno naturalnie bardzo odporne na warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia przez grzyby i owady.
Własności technologiczne
Obróbka mechaniczna: drewno ciężkie do obróbki wszystkimi rodzajami narzędzi (zarówno ręczna jaki i maszynowa), szczególnie w płaszczyźnie promieniowej. Wymaga stosowania odpowiednich narzędzi (utwardzonych) i częstego ich ostrzenia. W przetarciu zalecany wolny posuw. Drewno trudno łupliwe.
Połączenia: złącza frezowane, dłutowane i czopowane bardzo wytrzymałe, ale trudne w wykonaniu. Łączenie elementów za pomocą gwoździ wkrętów jest trwałe, wymaga jednak uprzednich nawierceń.
Obróbka powierzchni: Ze względu na strukturę łatwo daje dobrą powierzchnię przy szlifowaniu, polerowaniu i toczeniu.
Podatność na impregnację: nie jest podatne na impregnację, która jest zbędna ze względu na naturalne cechy trwałości.
Inne: odporne na kwasy. Bardzo trudno palne. Nie nadaje się do produkcji forniru.
WŁASNOŚCI MECHANICZNE | |||||||||
Wytrzymałość w Mpa |
Moduł sprężystości podłużnej przy zginaniu w MPa |
Twardość |
|||||||
Ściskanie |
Ścinanie |
Zginane statyczne |
|||||||
88 – 130 |
11 – 20 |
170 – 316 |
24000 |
VI |
|||||
WŁASNOŚCI FIZYCZNE | |||||||||
Gęstość (ciężar właściwy drewna) |
Całkowity skurcz drewna w % wymiaru drewna surowego |
||||||||
Świeżo ścięte |
Powietrzno suche |
Wzdłuż włókien |
Promieniowy |
Styczny |
Objętościowy |
||||
1000 – 1400 |
950 – 1150 |
0,2 – 0,7 |
6,7 – 9,2 |
8,3 – 10,8 |
0,69 |
Tali, Badi, Okan itd
Dostarczamy także podkłady, podrozjazdnice i mostownice oraz inne elementy dla kolejnictwa, np dna wagonów, stopnie i nawierzchnie kładek itd z drewna Tali, Badi, Okani innych gatunków egzotycznych
Ze względu na swoje właściwości gatunki te wykorzystywane na konstrukcje budowlane o bardzo dużych obciążeniach, w budownictwie wodnym, na podstawy i części maszyn, do budowy statków, umocnienia nabrzeży, palisady, ogrodzenia, ławki, mosty itd.
B) gatunki krajowe. Dostarczamy głównie podkłady dębowe i sosnowe – świeże i sezonowane, a także impregnowane ciśnieniowo kreozotem lub w inny sposób.